STUDENTS’ ERROR IN PRONOUNCING MONOPHTHONG VOWELS

Authors

  • Wulan Wangi FBS Universitas PGRI Banyuwangi
  • Eka Citra Aprilliyanti FBS Universitas PGRI Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.35719/fenomena.v18i2.13

Keywords:

Pengucapan, Vokal Monoftong, Pronunciation, Monophonic Vowels

Abstract

Berbicara merupakan salah satu keterampilan penting pada aspek berbicara yang harus diperhatikan dalam berkomunikasi. Dalam proses belajar bahasa Inggris, banyak pelajar merasa kesulitan mengucapkan bahasa Inggris terutama pada pengucapan vokal. Sementara, pengucapan yang salah dapat mempengaruhi makna dan akan menyebabkan kesalahpahaman. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis jenis kesalahan dalam pengucapan vokal monofthong (monophtong vowels) dan menganalisis kesalahan vokal yang paling sering terjadi pada bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kuantitatif dan metode cluster random sampling. Penelitian ini dilakukan di SMAN 1 GIRI dan responden adalah siswa kelas XI dengan jumlah responden sebanyak 68 siswa dari 2 kelas. Peneliti menggunakan tes lisan dan menggunakan rumus persentase untuk menganalisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jenis kesalahan yang sering dilakukan oleh siswa adalah penggantian dan penyisipan. Kemudian, kesalahan tertinggi yang paling salah diucapkan oleh mereka adalah dalam pengucapan / I / vokal dengan persentase total 97,06%. Siswa disarankan untuk banyak berlatih pengucapan dan para guru disarankan untuk memberikan contoh yang benar dalam mengucapkan kata-kata bahasa Inggris terutama dalam vocal monofthong kemudian memberikan lebih banyak latihan dan latihan kepada siswa.

Speaking is one of the essential skills that must be considered in communicating. In learning English, many learners find it difficult to pronounce English, especially on the pronunciation of vowels. At the same time, wrong pronunciation can affect the meaning and cause misunderstanding. The purpose of this study was to analyze the types of errors in the articulation of monophthong vowels and the most frequent vowel errors in English. This study used a quantitative descriptive design and cluster random sampling method. This study was conducted in SMAN 1 GIRI, and respondents were students of Class XI, with the number of respondents as many as 68 students from 2 classes. Researchers used oral tests and used percentage formulas to analyze the data. The results showed that the types of mistakes students often make are replacement and insertion. Then, the highest error most mispronounced by them was in the pronunciation of / I / vowels, with a total percentage of 97.06%. Students are advised to practice pronunciation a lot, and teachers are advised to give correct examples in pronouncing English words, especially in vocal monophthong, then give more practice and practice to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, R., & Retnowati, N. (2012). An Analysis on the Students' Errors in Pronouncing English Vowels. Bogor: Ibn Khaldun University

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Mulansari, I., Basri, H., & Hastini (2014). The Analysis of the First Year Students' Errors in Pronouncing English Words. E-journal of English Language Teaching Society(ELTS), Vol 2(3), 1

Riadi, A. (2013). Students' Problem in Pronouncing Short and Long English Vowels. Pontianak: Tanjungpura University

Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology. Cambridge: The Press Syndicate of the University of Cambridge

Sukmadinata, N.S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

Suryatiningsih,N. (2015). A Study on the Students' Ability in Pronouncing Diphthongs at STKIP PGRI Pasuruan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, Vol 3(2),1-4

Downloads

Published

2019-10-03

How to Cite

Wangi , Wulan, and Eka Citra Aprilliyanti. 2019. “STUDENTS’ ERROR IN PRONOUNCING MONOPHTHONG VOWELS”. Fenomena 18 (2):149-62. https://doi.org/10.35719/fenomena.v18i2.13.