Islamisasi Ilmu Pengetahuan sebagai Landasan Solusi Problematika Dikotomi Pendidikan Islam: Telaah atas Pemikiran Al-Faruqi

The Islamization of Knowledge as a Foundational Solution to the Problem of Islamic Education Dichotomy: A Study of Al-Faruqi's Thought

Authors

  • HM. Yusuf Ridwan Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Jember

DOI:

https://doi.org/10.35719/fenomena.v12i1.528
Islamization of AI, Science, Islamic Education, Islamisasi AI, Ilmu Pengetahuan, pendidikan Islam

This research aims to answer the following questions: What are the factors causing the dichotomy problem in Islamic education, and what are the solutions based on Isma’il Raji al-Faruqi's thought? To what extent can the Islamization of knowledge serve as a solution principle to address the dichotomy problem in Islamic education according to Isma’il Raji al-Faruqi? This study is a library research focusing on al-Faruqi's thought, utilizing primary and secondary sources. The analytical descriptive method is employed to describe, record, analyze, and interpret existing conditions.

Penelitian ini dilakukan untuk menjawab pertanyaan: Apa faktor-faktor yang menyebabkan problem dikotomi pendidikan Islam dan apa solusi untuk mengatasinya berdasarkan pemikiran Isma’il Raji al-Faruqi? Sejauh mana Islamisasi ilmu pengetahuan dapat menjadi prinsip solusi untuk memecahkan problem dikotomi pendidikan Islam berdasarkan pemikiran Isma’il Raji al-Faruqi? Penelitian ini merupakan penelitian tentang pemikiran Isma’il Raji al-Faruqi dengan menggunakan metode penelitian kepustakaan (library research), di mana bahan-bahan yang digunakan diperoleh dari data-data kepustakaan, baik sumber primer maupun sekunder. Metode yang digunakan adalah deskriptif analitis, yaitu penelitian yang berusaha mendeskripsikan, mencatat, menganalisis, dan menginterpretasikan kondisi-kondisi yang ada.

2013-04-04

Downloads

2013-04-04

How to Cite

“Islamisasi Ilmu Pengetahuan Sebagai Landasan Solusi Problematika Dikotomi Pendidikan Islam: Telaah Atas Pemikiran Al-Faruqi: The Islamization of Knowledge As a Foundational Solution to the Problem of Islamic Education Dichotomy: A Study of Al-Faruqi’s Thought”. 2013. Fenomena 12 (1): 11-28. https://doi.org/10.35719/fenomena.v12i1.528.

Similar Articles

11-20 of 403

You may also start an advanced similarity search for this article.