Using PQ4R to Increase the Students’ Reading Comprehension at Al-Bidayah Islamic Boarding School Jember

Authors

  • Suparwoto Sapto Wahono Malang Islamic University

DOI:

https://doi.org/10.35719/fenomena.v13i2.559
PQ4R, Reading Comprehension, Pemahaman Membaca

This research focuses on improving students' reading comprehension using the PQ4R strategy. Theoretically, the PQ4R strategy can enhance students' ability to comprehend reading materials. Therefore, the researcher applied this strategy to students at Al-Bidayah Islamic Boarding School in Tegal Besar, Jember. The pre-test results showed that 58% of students scored ≥60 in identifying main ideas, 42% in locating specific information, and 50% in drawing conclusions. In the post-test, 83% of students scored ≥60 in identifying main ideas, 83% in locating specific information, and 58% in drawing conclusions. The study concludes that the PQ4R strategy can effectively improve students' reading comprehension.

Penelitian ini merupakan penelitian tentang meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami bacaan dengan menggunakan strategi PQ4R. Secara teori, strategi PQ4R dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami bacaan. Oleh karena itu, peneliti menerapkan strategi ini kepada siswa di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegal Besar Jember. Hasil penelitian dalam pre-test menunjukkan bahwa siswa yang mendapat nilai ≥60 dalam soal menemukan ide pokok sebanyak 58%, dalam menemukan informasi khusus sebanyak 42%, dan menemukan kesimpulan sebanyak 50%. Sementara dalam post-test, siswa yang mendapat nilai ≥60 dalam soal menemukan ide pokok sebanyak 83%, dalam menemukan informasi khusus sebanyak 83%, dan menemukan kesimpulan sebanyak 58%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa strategi PQ4R dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami bacaan.

2014-10-01

Downloads

2014-10-01

How to Cite

“Using PQ4R to Increase the Students’ Reading Comprehension at Al-Bidayah Islamic Boarding School Jember”. 2014. Fenomena 13 (2): 121-32. https://doi.org/10.35719/fenomena.v13i2.559.