EFEKTIVITAS BAHAN AJAR E-MODUL INTERAKTIF BERBASIS ANDROID UNTUK PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP LINGKARAN KELAS VI SD

Effectiveness Of Android-Based Interactive E-Module Teaching Materials To Increase Understanding Of The Concept Of Circles In The Fourth Grade Of Elementary School

Authors

  • Makmun Murod Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muria Kudus
  • Slamet Utomo Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muria Kudus
  • Sri Utaminingsih Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.61
e-modul interaktif, hasil belajar, Matematika, Interactive e-modules, Learning outcomes, Mathematics

Latar belakang masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa kelas VI  pada pembelajaran Matematika materi konsep lingkaran. Faktor-faktor yang menyebabkan hasil belajar Matematika masih rendah salah satunya adalah masih kurangnya penggunaan bahan ajar yang menarik dan menunjang proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis efektivitas bahan ajar Matematika e-modul interaktif berbasis android untuk meningkatkan pemahaman konsep lingkaran kelas VI Sekolah Dasar di Kabupaten Demak. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, angket dan tes tetulis. Instrumen penelitian berupa tes. Sampel penelitian ini dilakukan dengan purpose sampling. Analisis data meliputi deskripsi data, uji prasyarat analisis, dan uji hipotesis dengan menggunakan uji t. Hasil penelitian adalah bahan ajar Matematika  e-modul interaktif berbasis android cukup efektif  untuk  meningkatkan pemahaman konsep lingkaran kelas VI  tentang konsep lingkaran  dengan nilai t-hitung 30,926  sedangkan t-tabel sebesar 1,9765   maka t-hitung >  t-tabel atau 30.926   >  1,9765.

The background of the problem in this study is the low learning outcomes of sixth-grade students in learning mathematics Circle concept material. The factors that cause the learning outcomes of Mathematics are still low one of them is the lack of use of interesting teaching materials that support the learning process. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of android-based Interactive E-module mathematics teaching materials to improve understanding of the concept of the circle in the sixth grade of Elementary School in the Demak District. Data collection techniques used are observation, questionnaire, and written test. Research instruments in the form of tests. This study was conducted with the purpose of sampling. Data analysis includes data description, prerequisite analysis test, and hypothesis test using a t-test. The results of the survey are teaching materials mathematics Interactive E-module based on android is quite effective to improve the understanding of the concept of the circle of Class VI on the concept of a circle with a value of t-count of 30.926 while the t-table of 1.9765 then t-count > t-table or 30,926 > 1.9765.

Downloads

2021-09-18

Published

2021-09-18

How to Cite

“EFEKTIVITAS BAHAN AJAR E-MODUL INTERAKTIF BERBASIS ANDROID UNTUK PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP LINGKARAN KELAS VI SD: Effectiveness Of Android-Based Interactive E-Module Teaching Materials To Increase Understanding Of The Concept Of Circles In The Fourth Grade Of Elementary School”. 2021. Fenomena 20 (2): 219-32. https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.61.

Similar Articles

1-10 of 47

You may also start an advanced similarity search for this article.