IMPROVING ARABIC LANGUAGE LEARNING BASED ON HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) IN EXCELLENT SENIOR HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.68Good Arabic learning cannot be separated from the method applied. The curriculum used at MAUDU has already applied K-13, but in fact many some teachers use the classical model. Therefore, a teaching model is necessary that can bring students not only able to answer questions, but also can understand the lessons much better. They can apply the material in their daily lives, analyze and evaluate what has/have been done. This model is known as HOTS (High Order Thinking Skills). This study tries to explain the HOTS system and its relation to Arabic literacy and to innovate the development of HOTS-based materials towards innovative learning. In this study, a descriptive approach, an analytical approach, and a critical approach were used. The results achieved in this study are the innovation of developing HOTS-based Arabic learning which includes several stages, they are basic competency analysis (KD), indicator analysis, student characteristics analysis, formulating learning objectives, material analysis, developing strategies, and learning activities, developing learning tools, developing assessments, linking the principles of HOTS (High Order Thinking Skills), and Revising all aspects and steps of learning development.
Pembelajaran Bahasa Arab yang baik tidak terlepas dari metode yang digunakan. Kurukulum pembelajaran yang digunakan di MAUDU sudah menggunakan K-13, akan tetapi dalam pelaksanaannya banyak yang menggunakan model klasik. Karena itu diperlukan model pengajaran yang dapat membawa siswa tidak hanya sekedar dapat menjawab pertanyaan, tetapi siswa dapat memahami dengan lebih baik, menerapkan materi dalam kesehariannnya, juga dapat menganalisis dan mengevaluasi apa yang telah dikerjakan. Model tersebut dikenal dengan HOTS (High Order Thinking Skills). Penelitian ini berusaha untuk menjelaskan system HOTS dan kaitannya dengan literasi Bahasa Arab dan membuat inovasi pengembangan materi berbasis HOTS menuju pembelajaran yang inovatif. Dalam penelitian ini, digunakan pendekatan deskriptif, pendekatan analisis, dan pendekatan kritis. Hasil yang dicapai dalam penelitian ini adalah Inovasi pengembangan pembelajaran bahasa Arab berbasis HOTS yang meliputi beberapa tahapan, yaitu analisis kompetensi dasar (KD), analisis indikator, analisis karakteristik peserta didik, merumuskan tujuan pembelajaran, analisis materi, mengembangkan strategi, dan kegiatan pembelajaran, mengembangkan perangkat pembelajaran, mengembangkan penilaian, mengkaitkan prinsip HOTS (High Order Thinking Skills), dan Merevisi semua aspek dan langkah pengembangan pembelajaran
Downloads
References
Ariandari, Weindy Pramita, Mengintegrasikan Higher Order Thinking dalam Pembelajaran Crea-tive Problem Solving. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidi-kan Matematika UNY, 2015.
Asrori, Imam, Strategi Belajar Bahasa Arab Teori & Praktek, Malang: Misykat, 2011.
Brookhart, Susan M., How to Assess Higher Order Thinking Skills in Your Classroom. Alexandria: ASCD, 2010.
Herdiansyah, Haris, Wawancara Observasi dan Focus Groups (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2015).
Kemdikbud, Modul Pelatihan Guru: Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Sosiologi SMA/ SMK Tahun 2014/ 2015. Jakarta: P4-BPSDM-PKPMP, Jakarta: 2014.
Krathwohl, David R., A Revision of Blom’s Taxonomy: An Overview. Journa: collefe of Educarion, The Ohio State University. 2002
Kurniati, Dian, Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP Di Kabupaten Jember Dalam Me-nyelesaikan Soal Berstandar PISA. Penelitian dan Evaluasi Pendidikan 20(2), 2016.
Kuswana, Wowo Sunaryo. Taksonomi Berpikir. Bandung: Rosdakarya, 2011.
Nugroho, R Arifin. 2018. HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan Soal-Soal). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Saputra, Hatta, Pengembangan Mutu Pendidikan Menuju Era Global: Penguatan Mutu Pembelajaran dengan Penerapan HOTS (High Order Thinking Skills). Bandung: SMILE’s Publishing, 2016.
Fanani, Achmad and Dian Kusmaharti, "Pengembangan Pembelajaran Berbasis Hots (Higher Order Thinking Skill) Di Sekolah Dasar Kelas V", JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 9 No 1 (2018).
Huda, M. Miftakhul, Affan Nur Habib, Risna Zamzamy and Majidatul Muyasaroh, "Problemat-ika Mahasiswi Program Tahfidz Al-Qur’an di Ma’had Darul Hikmah Iain Kediri", Jurnal UMSIDA, Vol 2, No 2 (2018).
Ilmiani, Aulia Mustika and Delima, "Innovation In Learning Arabic Reading Skills Using High-er Order Thinking Skills", Jurnal Al-Ta’rib, Vol. 9, No. 1, June 2021.
Irawan, Jono, Ayu Trisna Handayani and Lalu Hasan Nasirudin Zohri, "Operasionalisasi IBM SPSS 21 untuk Meningkatkan Kemampuan dan Keterampilan Olah Data Penelitian Ma-hasiswa", Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, Vol 4 No 2 (2021).
Muradi, Ahmad, Faisal Mubarak, Ridha Darmawaty, and Arif Rahman Hakim, "Higher Order Thinking Skills Dalam Kompetensi Dasar Bahasa Arab", Arabi : Journal of Arabic Stud-ies, 5 (2), 2020.
Satori, Djam‟an and Aan Komariah, Metodologi Penelitian Kualitatif (Bandung: Alfabeta, 2009), 11; Suci Arischa, Zulkarnain, “Analisis Beban Kerja Bidang Pengelolaan Sampah Dinas Lingkungan Hidup Dan Kebersihan Kota Pekanbaru”, JOM FISIP Vol. 6: Edisi I Januari – Juni 2019.
Sugiyono, Metode Penelitian Tindakan Komprehensif (Bandung: Alfabeta, 2015), 267. Haris Herdi-ansyah, Wawancara Observasi dan Focus Groups (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2015).
Widodo, Tri and Sri Kadarwati, "Problem-Solving-Based Higher Order Thinking To Improve Learning Achievement Through Students’ Character Building Orientation", Cakrawala Pendidikan, Februari 2013, Th. XXXII, No. 1.
Downloads
Section
License
Copyright (c) 2021 Mokhammad Miftakhul Huda, Pandi Rais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.