Pergeseran Persepsi Keadilan di Kalangan Muslim dalam Arisan Indeks
Shifting Perceptions of Justice Among Muslims in Indexed Arisan
DOI:
https://doi.org/10.35719/fenomena.v10i2.500The development of indexed arisan in the lives of Muslims in Karangdoro-Tegaljati-Banyuwangi indicates a new perception of justice within the arisan tradition. This research aims to understand this new perception. It is a qualitative study employing sociological and ethical approaches. Data were collected through interviews, observations, and document studies. The analysis utilized rational choice theory and the general perspective of contextual ethics as the theoretical framework. One of the findings is that the Muslim participants' perception of justice in indexed arisan is rational and contextual in nature. A key principle of their perception is that the value of justice in indexed arisan relates not only to the nominal amount of money but also, and more importantly, to its substantive value.
Perkembangan arisan indeks dalam kehidupan muslim di Karangdoro-Tegaljati-Banyuwangi menunjukkan adanya persepsi baru tentang keadilan dalam konteks tradisi arisan. Penelitian ini bertujuan untuk memahami persepsi baru tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan sosiologis dan etik. Data dikumpulkan melalui teknik wawancara, observasi, dan studi dokumen. Analisis data menggunakan teori pilihan rasional dan perspektif umum etika kontekstual sebagai kerangka teoritis. Salah satu hasil penelitian ini adalah bahwa persepsi keadilan peserta muslim dalam arisan indeks bersifat rasional dan kontekstual. Prinsip utama persepsi mereka adalah bahwa nilai keadilan dalam arisan indeks tidak hanya terkait dengan nominal uang, tetapi juga, dan yang lebih penting, nilai substantif uang.
Downloads
References
Bertens, K. (2004). Etika. Jakarta: Gramedia.
Coleman, James S. (1920). Dasar-Dasar Teori Sosial (Terj. Imam Muttaqien, dkk.). Cet. III. Bandung: Pustaka Nusa Media.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvanna S. (Ed.). (1994). Handbook of Qualitative Research. London, New Delhi: SAGE Publications.
Giddens, Anthony. (2006). Sociology (5th edition). Malden, USA: Polity Press.
Keraf, A. Sony. (1998). Etika Bisnis: Tuntutan dan Relevansinya. Yogyakarta: Kanisius.
Moleong, Lexy J. (1996). Metodologi Penelitian Kualitatif. Cet. Ke-7. Bandung: P.T. Remaja Rosdakarya.
Ritzer, George & Goodman, Douglas J. (2004). Teori Sosiologi Modern (Terj. Alimandan). Jakarta: Kencana.
Downloads
Section
License
Copyright (c) 2011 M. Saiful Anam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.