Religious Tolerance in the ‘Hajat Sasih’ Tradition of Kampung Naga: An Ethnographic Perspective
DOI:
https://doi.org/10.35719/fenomena.v24i1.194The phenomenon of religious intolerance has recently become more intractable and intricate. Some records have revealed that secondary-level institutions, state universities, and religious education institutions within the community are susceptible to radical ideologies. This research project aims to analyse and examine the role of local wisdom, exemplified by the Hajat Sasih tradition observed by the Kampung Naga community, in fostering an attitude of tolerance. The research method applied by a quasi-qualitative, with a focus on understanding the nature of tolerance and its implications for the formation of interfaith harmony in relation to the Hajat Sasih culture in Kampung Naga. In order to ensure the accuracy and reliability of the data collected, meticulous observation and in-depth interviews were applied as data collection techniques. The findings of this study can be summarised as follows: first, the community views the Hajat Sasih culture as a means of respecting and appreciating the local wisdom. Second, the tolerance model applied is through the symbolisation and meaning of the Hajat Sasih ceremony. Third, the role of education in Kampung Naga is to facilitate the community's openness to the outside world or foreign cultures, while maintaining its local customs.
Fenomena intoleransi dalam beragama belakangan ini semakin menguat dan kompleksitas. Beberapa catatan telah diungkapkan bahwa lembaga jenjang menengah dan perguruan tinggi negeri serta lembaga pendidikan keagamaan di masyarakat terpapar paham radikalimse. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa dan menguatkan sikap toleransi yang dilakukan oleh kearifan lokal yakni masyarakat Kampung Naga melalui tradisi Hajat Sasih. Metode penelitian yang dilakukan oleh peneliti yakni kuasi kualitatif yang berfokus pada pemahaman toleransi dan implikasinya dalam pembentukan harmoni antar umat beragama dengan Kebudayaan Hajat Sasih di Kampung Naga. Teknik pengumpulan data yang diterapkan pada penelitian ini adalah observasi terhadap objek dengan hati-hati (meticulous observation) dan wawancara mendalam (in depth interview) yang digunakan untuk mendapatkan informasi yang akurat dari informan atau narasumber. Hasil temuan dalam penelitian ini yakni pertama, pandangan masyarakat terhadap budaya Hajat Sasih adalah menghormati dan menghargai adat kearifan lokal yang telah dijalankan oleh para sesepuh/leluhur. Kedua, model toleransi yang diterapkan yakni melalui simbolisasi dan makna upacara Hajat Sasih. Ketiga, peran pendidikan di Kampung Naga yang merealisasikan keterbukaannya terhadap dunia luar atau budaya asing dengan mempertahankan adat lokalnya.
Downloads
References
al-Attas, S. M. N. (1979). Aims and objectives of Islamic education. Hodder & Stoughton.
Albury, N. J. (2021). Linguistic landscape and metalinguistic talk about societal multilingualism. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(2), 207–223. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1452894
al-Qurtuby, S., & Lattu, I. Y. M. (2019). Tradisi dan kebudayaan Nusantara. Lembaga Studi Sosial dan Agama (eLSA) Press.
Asad, R., Vaughan, J., & Ahmed, I. (2023). Integrated Traditional Water Knowledge in Urban Design and Planning Practices for Sustainable Development: Challenges and Opportunities. Sustainability (Switzerland), 15(16). https://doi.org/10.3390/su151612434
Astuti, A., Ruhaliah, R., & Kosasih, D. (2020). Tradisi Hajat Sasih Mulud di Kampung Naga untuk bahan pembelajaran membaca artikel: Kajian semiotik. Lokabasa, 11(2), 115–126. https://doi.org/10.17509/jlb.v11i2.29143
Bambang, A. M. (2013). Akulturasi Islam Sunda (Kajian terhadap tradisi Hajat Sasih). IBDA`: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 11(1), 61–75. https://doi.org/10.24090/ibda.v11i1.68
Basith, A., Yuningsih, Y., Sholihah, S. S., Bayyinah, L., & Umdatussaliq. (2023). Kebudayaan masyarakat adat Kampung Naga. Sintesa: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2).
Belda-Miquel, S., Boni, A., & Calabuig, C. (2019). SDG Localisation and Decentralised Development Aid: Exploring Opposing Discourses and Practices in Valencia’s Aid Sector. Journal of Human Development and Capabilities, 20(4), 386–402. https://doi.org/10.1080/19452829.2019.1624512
Bungin, B. (2022). Post-qualitative social research methods: Kuantitatif-kualitatif-mixed methods. Penerbit Kencana.
Causadias, J. M., Vitriol, J. A., & Atkin, A. L. (2018). Do we overemphasize the role of culture in the behavior of racial/ethnic minorities? Evidence of a cultural (Mis)attribution Bias in American psychology. American Psychologist, 73(3), 243–255. https://doi.org/10.1037/amp0000099
Chaeratunnisa, E., Shafira, S., & Jamaludin, U. (2023). Pola pendidikan masyarakat adat Kampung Naga sebagai alternatif sumber belajar di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3). https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11335
Dewantara, Y., Nurbaeti, N., & Gunawijaya, J. (2023). Ritual gastronomy and cultural identity formation in Kampung Naga: An ethnographic investigation of the role of culinary in religious rituals and cultural practices. Gema Wiralodra, 14(3), 1447–1459. https://doi.org/10.31943/gw.v14i3.560
Foley, W. A. (2020). Language diversity, geomorphological change, and population movements in the Sepik-Ramu basin of Papua New Guinea. In Language Dispersal, Diversification, and Contact (pp. 142–155). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198723813.003.0008
Forkel, R., & List, J.-M. (2020). CLDFBench: Give your cross-linguistic data a lift. In C. N., B. F., B. P., C. K., C. C., D. T., G. S., I. H., M. B., M. J., M. H., M. A., O. J., & P. S. (Eds.), LREC 2020 - 12th International Conference on Language Resources and Evaluation, Conference Proceedings (pp. 6995–7002). European Language Resources Association (ELRA).
Fridayanti, A. N., Sumadi, T., & Casmana, A. R. (2022). Divine values in the Hajat Sasih ceremony in Kampung Naga, West Java. Proceeding ICHELSS, 571–580.
Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.
Gellman, J. I. (2016). Mystical Experiences of God and the Culture of Science. In Reason, Faith and History: Philosophical Essays for Paul Helm (pp. 165–176). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315603865-10
Ismanto, I. (2020). Kampung Naga Tasikmalaya; Tinggalan budaya eksotik dan edukatif. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 17(2), 213–220. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v17i2.10454
Karim, A., Bakhtiar, A., Sahrodi, J., & Chang, P. H. (2022). Spiritual leadership behaviors in religious workplace: the case of pesantren. International Journal of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2022.2076285
Keraf, S. (2010). Etika lingkungan hidup. PT Kompas Media Nusantara.
Kumbara, A. A. N. A., & Suka, I. G. (2017). Wacana antropologi: Membaca ulang teks kebudayaan menuju transformasi diri dalam multikulturalisme. Pustaka Larasan dan Prodi Antropologi Fakultas Ilmu Budaya Universitas Udayana.
Liu, C., & Chen, M. (2024). Language as a means of expression rather than purpose: Chinese postgraduate students’ translingual ideologies in English academic writing. International Journal of Multilingualism. https://doi.org/10.1080/14790718.2024.2341875
Manan, P. A. (2021). Metode penelitian etnografi untuk UIN, IAIN, STAIN, PTAIS & perguruan tinggi umum (C. I. Salasiyah, Ed.). AcehPro Publishing.
Mezmir, E. A. (2020). Qualitative data analysis: An overview of data reduction, data display, and interpretation. In Research on humanities and social sciences. core.ac.uk. https://core.ac.uk/download/pdf/356684456.pdf
Moleong, L. J. (2007). Metode penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Permana, H. (2023). Wawancara "Kegiatan upacara Hajat Sasih Kampung Naga."
Poerwanto, H. (2000). Kebudayaan dan lingkungan dalam perspektif antropologi. Pustaka Pelajar.
Pratika, S., Megawati, A. S., & Maulana, I. R. (2021). Kesiapan nilai tradisional masyarakat Sunda dalam revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. Jurnal Masyarakat dan Budaya, 23(2). https://doi.org/10.14203/jmb.v23i2.1118
Rahardjo, M. (2022). Bagaimana paradigma penelitian ilmu sosial dan humaniora? Fakultas Humaniora UIN Maulana Malik Ibrahim.
Rahardjo, M. (2023). Apa itu kuasi kualitatif. Arsip Pribadi.
Saifuddin, L. H., Azra, A., Hidayat, K., Wahid, A., Dzuhayatin, S. R., al-Haidar, H. H. J., & Dewi, O. S. (2021). Membincang moderasi beragama: Sebuah intisari serial webinar. PPIM UIN Jakarta.
Sekartaji, Y. A., Hernawati, D., & Meylani, V. (2021). Etnozoologi: Studi kearifan lokal masyarakat adat Kampung Naga Tasikmalaya. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 8(2), 103. https://doi.org/10.25273/florea.v8i2.9504
Sinaga, F. J., & Chandra, F. A. (2021). Modernisasi melunturkan kepercayaan masyarakat Suku Jawa yang mengarah pada kehidupan sekuler. Dawuh: Islamic Communication Journal, 2(2).
Stezhko, Y. (2023). Philosophy of postmodernism as a marker of modern linguistic methodology of research on interlinguistic communication. Filosofija, Sociologija, 34(3), 261–268. https://doi.org/10.6001/fil-soc.2023.34.3.6
Suganda, H. (2006). Kampung Naga mempertahankan tradisi. PT Kiblat Buku Utama.
Sugiono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (24th ed.). Alfabeta.
Suryadinata, L. (2003). Penduduk Indonesia: Etnis dan agama dalam era perubahan politik. LP3ES.
Taylor, J. G. (1944). Indonesia: Peoples and histories. Yale University Press.
Usman. (2008). Filsafat pendidikan: Kajian filosofi, pendidikan Nahdlatul Wathan di Lombok [Disertasi Program Pascasarjana, UIN Sunan Kalijaga].
Downloads
Section
License
Copyright (c) 2025 Tonny Ilham Prayogo, Muttaqin, Alhafidh Nasution, Muhammad Nurrosyid Huda Setiawan, Nurazizah Jamilah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.