Pemasaran Produk di LAZ Yatim Mandiri Cabang Jember
Product Marketing at LAZ Yatim Mandiri Jember Branch
DOI:
https://doi.org/10.35719/fenomena.v10i2.506The strategy of collecting, managing, and distributing zakat funds is something that needs to be considered by zakat managers as the administrators of zakat institutions (LAZ). The right choice of strategy will affect the optimization of significant results for LAZ management. These significant results will ultimately influence the trust-building of muzakki (zakat payers) in channeling zakat funds. This research is a field study with a qualitative approach to reveal the marketing strategy of LAZ Yatim Mandiri Jember Branch in promoting its service products to the public. The results show that LAZ Yatim Mandiri Jember Branch employs a marketing strategy aligned with the marketing mix theory. The use of this marketing strategy is an instruction from the central office, provided in the form of general guidelines derived from annual meetings. However, the Jember Branch has the authority to improvise based on the local needs of the Jember community and its surroundings. This strategy has proven effective in increasing donation results annually.
Strategi pengumpulan, pengelolaan, dan pendistribusian dana zakat merupakan hal yang perlu diperhatikan oleh amil zakat sebagai pengelola lembaga amil zakat (LAZ). Pemilihan strategi yang tepat akan memengaruhi optimalisasi hasil yang signifikan bagi pengelolaan LAZ. Hasil yang signifikan tersebut pada akhirnya akan memengaruhi pembangunan kepercayaan muzakki dalam menyalurkan dana zakat. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif untuk mengungkap strategi LAZ Yatim Mandiri cabang Jember dalam memasarkan produk jasanya kepada masyarakat. Hasil penelitian menjelaskan bahwa LAZ Yatim Mandiri cabang Jember menggunakan strategi pemasaran yang selaras dengan teori strategi bauran pemasaran (marketing mix). Penggunaan strategi pemasaran tersebut merupakan instruksi dari kantor pusat yang diberikan dalam bentuk pedoman umum hasil rapat tahunan. Namun, LAZ Yatim Mandiri cabang Jember memiliki kewenangan untuk melakukan improvisasi berdasarkan kebutuhan lokal masyarakat Jember dan sekitarnya. Strategi ini terbukti mampu meningkatkan hasil donasi setiap tahunnya.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. (1991). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Assauri, Sofjan. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grasindo Persada.
Huberman, A. Michael. (1992). Analisis Data Kualitatif: Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI Press.
Kertajaya, Hermawan. (2003). Marketing Plus 2000: Siasat Memenangi Persaingan Global. Jakarta: Gramedia.
Kotler, Phillip. (2004). Marketing Insight From A to Z. Jakarta: Erlangga.
Moleong, Lexy. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.
Muhammad dan Ridwan Mas'ud. (2005). Zakat dan Kemiskinan: Instrumen Pemberdayaan Ekonomi Umat. Yogyakarta: UII Press.
Undang-Undang No. 3 Tahun 2011 tentang Zakat, Pasal 1 Ayat 7.
Downloads
Section
License
Copyright (c) 2011 Mahmudah Mahmudah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.