Integrative Holistic Education: A Framework for Enhancing Early Childhood Numeracy and Literacy Development

Authors

  • Nurul Hasanah Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Imron Arifin Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Sa'dun Akbar Universitas Negeri Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/fenomena.v24i1.248
Holistic Integrative Education, Numeracy Learning, Children's Literacy, Pendidikan Holistik Integratif, Pembelajaran Numerasi

This study aims to analyze the holistic integrative education implemented by schools to enhance early childhood numeracy and literacy. It employs a qualitative approach, seeking to reveal the meaning of improving numeracy and literacy in children. Data were collected through observation, interviews, and documentation, and analyzed using data display, data reduction, and drawing conclusions. The results indicate that holistic integrative education enhances numeracy and literacy development in children through the integration of numeracy and literacy in learning, development of social and emotional skills, parental and community involvement, and supportive learning environments. This study implies that implementing holistic integrative education that integrates numeracy, literacy, social and emotional skills, and involves parents and communities, can create a learning environment that supports overall child development. This strengthens the importance of a holistic approach in early childhood education.

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tentang pendidikan holistik integratif yang diterapkan oleh sekolah dalam meningkatkan perkembangan numerasi dan literasi pada anak usia dini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis studi kasus, di mana peneliti berusaha untuk mengungkap makna tentang peningkatan perkembangan numerasi dan literasi anak. Teknik pengumpulan datanya dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data dilakukan melalui display data, reduksi data dan penarikan kesimpulan penelitian. Hasil penelitian bahwa pendidikan holistik integratif yang diterapkan oleh sekolah dalam meningkatkan perkembangan numerasi dan literasi anak dilakukan melalui; pengintegrasian numerasi dan literasi dalam pembelajaran, pengembangan keterampilan sosial dan emosional, keterlibatan orang tua dan komunitas, lingkungan pembelajaran yang mendukung. Penelitian ini memberikan implikasi bahwa penerapan pendidikan holistik integratif yang mengintegrasikan numerasi, literasi, keterampilan sosial, dan emosional, serta melibatkan orang tua dan komunitas, dapat menciptakan lingkungan pembelajaran yang mendukung perkembangan anak secara menyeluruh. Hal ini memperkuat pentingnya pendekatan holistik dalam pendidikan anak usia dini.

2025-06-28

Downloads

2025-06-28

How to Cite

Hasanah, N., Arifin, I., & Akbar, S. (2025). Integrative Holistic Education: A Framework for Enhancing Early Childhood Numeracy and Literacy Development. Fenomena, 24(1), 121-132. https://doi.org/10.35719/fenomena.v24i1.248

Similar Articles

1-10 of 181

You may also start an advanced similarity search for this article.