Membongkar Kekerasan di Balik Metafor 'Nak Jawa'
Unveiling the Violence Behind the 'Nak Jawa' Metaphor
DOI:
https://doi.org/10.35719/fenomena.v9i2.475The term 'Nak Jawa' is connected not only to emigrants from Java but also to those from Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Lombok, and other Muslim emigrants. Typically, the term 'Nak Jawa' is used to differentiate between emigrants and the native Hindu population of Bali. The metaphor of 'Nak Jawa' carries a meaning that goes far beyond just those two words. By being labeled as 'Nak Jawa,' Javanese workers or those categorized as such are positioned as individuals seeking a livelihood in Bali (emigrants), and thus, they are expected to be more respectful, submissive, obedient, and non-arrogant toward the landowners (Nak Bali). As a result, 'Nak Jawa' should not dare to oppose 'Nak Bali,' who are the rightful owners of the territory. This research attempts to reveal the violence embedded in the 'Nak Jawa' metaphor in Bali.
Istilah 'Nak Jawa' tidak hanya merujuk pada perantau dari Jawa, tetapi juga pada perantau dari Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Lombok, dan perantau Muslim lainnya. Biasanya, sebutan 'Nak Jawa' digunakan sebagai pembeda antara pendatang dan penduduk asli Bali yang beragama Hindu. Metafor 'Nak Jawa' memiliki makna yang jauh lebih dalam daripada sekadar dua kata tersebut. Dengan disebut sebagai 'Nak Jawa', pekerja beretnis Jawa atau yang dikategorikan ke dalamnya akan diposisikan sebagai pencari nafkah di Bali (perantau), sehingga mereka diharapkan lebih hormat, mengalah, taat, dan tidak arogan terhadap pemilik tanah (Nak Bali). Karena itu, 'Nak Jawa' dianggap tidak boleh kurang ajar atau berani melawan 'Nak Bali' yang merupakan pemilik wilayah. Penelitian ini berupaya mengungkap kekerasan di balik metafor 'Nak Jawa' di Bali.
Downloads
References
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Prentice-Hall.
Arni, Muhammad. (2002). Komunikasi Organisasi. Bumi Aksara.
Azwar, S. (1995). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2003). Metodologi Penelitian (cetakan IV). Pustaka Pelajar.
Cavett, A.M. (2002). Mandatory Child Abuse Reporting: Behaviors, Attitudes, and Beliefs among Psychologists Regarding Current and Proposed Status. Dissertation, University of North Dakota.
Chaplin, J.P. (2002). Kamus Lengkap Psikologi (terjemahan Kartini Kartono). Raja Grafindo Persada.
Couteau, Jean, & Wiryatnawa, Usadi (ed). (1995). Bali di Persimpangan Jalan: Sebuah Bunga Rampai. Nusadata Indo Budaya.
CP/ARN. (2004). Tradisi Balas Dendam atau Melatih Mental? Kompas Cyber Media. Diakses dari http://www.kompas.com/kesehatan/news/0407/26/015034.htm.
Freeman Sears, D.O., Peplau, L. Jonathan, & Taylor, Anne L. (1999). Social Psychology (terjemahan). Erlangga.
Miller, Katherine. (2003). Organizational Communication (3rd ed.). Texas A&M University.
Pace, R. Wayne, & Faules, Don F. (2000). Komunikasi Organisasi. Rosdakarya.
Rakhmat, Jalaluddin. (2000). Psikologi Komunikasi. PT Remaja Rosdakarya.
Smith-Cannady, M.E.J. (1998). A Comparative Study of Professionals on Knowledge and Attitudes Regarding Child Abuse. Dissertation, Wayne State University.
Downloads
Section
License
Copyright (c) 2010 Siti Raudlotul Jannah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.